Sabtu, Ogos 14

Hadiah

"nah hadiah hari jadi mu"

mungkin senyuman ciwik yg bergigi rompang pun akan semanis prety zinta kalau mendengar ayat itu..... apalagi dengan haidah begitu......
namun Lina yg ini mukanya semacam lebih masam dari muka padaiyapa hendak menerkam mangsanya, alam mengerti.... semesta tahu... hanya aku yg pada masa itu tak tahu.... dia tidak suka hadiah itu.... maklumlah Lina antara ciwi2 yg terawal aku tekel yg pertama aku ayat.... waktu itu ayat ku sejuk.... begitu selamba.... ayat ku tak hidup... ayatku tak bernyawa....... aku belum pandai membelai perasaan wanita.... aku belum pandai menyentuh hati makhluk yg bernama perempuan.... malah pegang tangan pun boleh membuat aku demam seminggu terkena renjatan elektiknya.... dan mencium bau minyak wanginya saja boleh membuat hidung ku berdarah........ nyata benar pengalaman mengajar kesempurnaan.... latihan menjamin kecampinan... tapi lina pada waktu itu bukanlah medan aku berlatih bukan lapangan ku mengasah bakat.... aku jujur se jujur2nya  

Syikin hanya senyum melihat hadiah hari jadi ku padanya........ padahal pada masa itu dunia tahu betapa susahnya aku mendapatkan hadiah itu.... dari hujung kampung aku merayap ke hujung kampung aku menyelongkar.... kasihan sahabat baik ku berpeluh2 sama mencari benda itu..... mustahil pada zaman itu hadiah begini mampu di miliki sebarang manusia kerana payahnya mencari hadiah begitu........

..............................

seminggu aku tak beciwi2 terasa seperti alam begitu sunyi....dunia seperti amat tak spoting dengan aku... perasaan bercampur baur rasa nak pengsan ada dan rasa nak mati pun ada...... begitulah perasaan ku selepas mendengar berita dari Syikin..... berita yg membuat hati seorang lelaki berdarah..... aku tahu darah ku ini putih syikin tahu darah ku suci... syikin tahu.... 

dan aku juga tahu sesuatu........ aku tahu sesuatu dari tari ayatnya aku tahu sesuatu dari anak mata gadis bernama syikin ini....  

"dari dalam bas sudah di buangnya hadiah mu...." ayat itu cukup membuat aku diam..... aku pening dan nak pitam aku mau terjun bangunan..... entah apa lagi yg hendak aku buat.... 

.............................

"Helo.... lina ada?" aku memanggil dengan teknologi yg paling canggih zaman itu.... Uniphone.... publicpon yg ketika ini segan hidup mati tak mau........ aku memanggil mohon kepastian mohon jawapan....

"jalan dia sama boifren nya........." begitu lemak begitu manis......suara itu masuk ke telinga ku...... 

"ok" jawaban ringkas padat dan tenang..... aku mula belajar sesuatu hari itu..... aku mesti tenang berhadapan apa jua situasi......

aku mesti tenang...........


..............................


seminggu kemudian..... aku mula membelai tangan syikin yg halus macam cat kereta baru keluar kedai tu..... wangian minyak wangi nya saja cukup membuat aku tak berhenti mencium tangannya seperti ahmat nisfu dalam filem musang berjanggut..... dan baju putih ku bertanda lipstik nya...... kerana aku kena berlatih mana mungkin maradona jadi lagenda tanpa latihan..... aku tak mahu kalah lagi dalam permainan ini..............


.............................


hari ini........ 

beberapa bulan lepas ku lihat kelibat lina...... ini kah perempuan yg hampir konon2nya membuat aku tunggang tebalik.... konon buat aku jadi gila....... ini kah lina yg dulu putih melepak kulitnya bak sabun cap lux itu... ini kah gadis yg ramping yg membuat aku gila bayang dulu..... 

ketika ini aku mula terfikir........... hadiahku yg membuat itu semua berlaku........... hadiah yg tak seberapa hadiah yg tiada harga....... penat aku dan seorang  sahabat mencari batu itu batu yg ada nilai estitika..... batu berbentuk hati....ya  batu.... batu hati...... dan gara2 batu hati itu juga membuat aku jadi hati batu.......... 


mungkinkah kalau hadiahku dulu emas..... mungkin kalau emas hati ku kini pasti jadi hati emas..... pasti m.nasir ambik aku jadi model vidio klip hati emas nya.......


................................


lina aku rasa kurang2 berat badan mu 88 kilo barangkali...........
nasihatku..... bawak2lah ber diet......
nasihatku lagi jagalah kesehatan...........


................................


bye lina.......... [perkataan yg tak sempat aku ucapkan............]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan